Loading

0 %

VTelevision

Gramy w gry- jak zmieniał się świat konsumowania naszej ukochanej rozrywki

Przemysł gier wideo z roku na rok ciągle ewoluuje i staje się jedną największych, dochodowych gałęzi przemysłu na świecie. Według oficjalnych statystyk, w roku 2021 w gry wideo na świecie gra aż 2,81 biliona ludności, a co ciekawe do roku 2023 eksperci przewidują, że ta liczba ulegnie podwojeniu, sięgając aż 3.07 biliona grających. Jednak kiedyś konsumpcja gier wideo nie była tak duża jak obecnie.

Były czasy kiedy rynek cyfrowej rozrywki nigdy nie istniał, nikt nie myślał, że komputery i gry komputerowe staną się nieodzowną dziedziną naszego codziennego, życia.

Historia pierwszego komputera

Początkowo komputery powstawały na potrzeby wojska i nauki. Służyły do przetwarzania danych, przesyłania informacji, czy wykonywania skomplikowanych obliczeń. Pierwszym takim komputerem był EINIAC.

Projekt tego sprzętu został opracowany w 1945 roku, przez naukowców z Uniwersytetu w Pensylwanii. Rok później finalny komputer został zaprezentowany na innym uniwerku – Uniwersytecie Princeton. Jak nietrudno było się domyślać, EINAC nie był demonem szybkości, jak na dzisiejsze standardy technologiczne. Ten wielki potwór technologiczny, pracował  taktowaniem zaledwie 0,1 MHz, co i tak ówcześnie robiło wielkie wrażenie.

Aby przybliżyć ogrom postępu technologicznego, weźmy do porównania dzisiejszy smartfon. Działa on 50 tysięcy razy szybciej. Do wykonania EINACA naukowcy potrzebowali: 70 tysięcy rezystorów, 1500 przekaźników, 10 tysięcy kondensatorów oraz 6 tysięcy ręcznych przełączników. Wszystko to ważyło aż 27 ton. Niestety, pierwszy komputer nie posiadał zasilaczy, czy stacji zasilającej, wspomagających jego samodzielne funkcjonowanie. Do działania i kontroli potrzebował zespołu ludzi. Co ciekawe sprzęt stworzono z myślą o ułatwieniu produkcji tablic balistycznych, ale mimo tego stał się zalążkiem do stworzenia następnych modeli komputerów, w tym komputerów domowych.

Początek gier wideo

Rok 1947 – okres powojennego świata. Kraje Europy powoli wracają do normalnego życia, po piekle wywołanym przez III Rzeszę. To czasy bardzo ponure i smutne.

Nikt jednak nie spodziewał się, że ten rok stanie się wielką rewolucją w dziedzinie konstruowania urządzeń elektronicznych. Dwóch amerykańskich naukowców – Thomas T. Goldsmith Jr i Estle Ray Mann, stworzyli prototyp – analogowego symulatora pocisku rakietowego. Była to forma wczesnej, interaktywnej gry elektronicznej, która została skonstruowana w 100 procentach mechanicznie – czli nie posiada żadnych elementów programistycznych. Z tego powodu nie możemy nazwać urządzenia pierwszą grą komputerową, a raczej grą wideo.

Jak działało urządzenie? Gracz podchodził do dużej szafy, która wypełniona była różnorakimi mechanizmami, zapadkami i kablami. W tejże szafie umieszczono bardzo duży wyświetlacz radaru z samolotami i innymi celami nakreślonymi na przezroczystej nakładce papierowej. Grający używał dużego pokrętła, którym nawigował małą, świecącą kropką symulującą rakietę. Poniżej przedstawiamy projekt wynalazku:

Celem gry jest z nawigowanie odpowiednio rakiety, w taki sposób, aby namierzyć określony cel i unieszkodliwić go. Jeśli gracz odpowiednio namierzył cel, to lampa ,,katodowa” powodowała nagłe rozjaśnienie ekranu, symulując, przy tym eksplozję i zniszczenie namierzonego celu.

Wynalazek został finalnie opatentowany w roku 1948. Niestety, ze względu na duży koszt produkcji, skonstruowano tylko kilka egzemplarzy. Aktualnie nie istnieje żaden funkcjonujący egzemplarz. Wydarzenie to zapoczątkowało lawinowe powstawanie nowszych, naukowych projektów. Finalnie fakt ten  przyczynił się do produkcji pierwszych automatów z grą wideo pt. Pong, a tym samym zainicjował rozwój naszej ukochanej formy rozrywki, jakim są gry wideo.

Komputery osobiste domowe i komercyjne

Pierwszy komputer osobisty powstał w roku 1975, kiedy w amerykańskim magazynie „Popular Electronics” pojawił się opis systemu komputerowego Altair 8800. Komputer ten wyprodukowany został przez korporacje MITS, która odpowiadała również za jego dystrybucję. Ten cud techniki bazował na 16-bitowym mikroprocesorze Intel 8080, pracującym z częstotliwością taktowania 2 Mhz, który został wykonany w technologi n-MOS. Altaira można było nabyć poprzez wiadomość listową. Firma oferowała sprzedaż sprzętu w dwóch wariantach – do wyboru: albo do samodzielnego złożenia, albo w całości złożony przez pracowników firmy. Działanie Altaira było dość proste. Komputer posiadał jeden wbudowany program, który wprowadzało się za pomocą przełączników. Poprawne działanie programu jak i postępy jego pracy było wyświetlane na diodach Led. Altair 8800 powszechnie uznany został pierwszym komputerem osobistym przeznaczonym do warunków  komercyjnych. Dzięki temu wynalazkowi powstał popularny do dzisiaj język oprogramowania Basic Język ten, autorstwa firmy Microsoft, używany jest do produkcji programów, gier, czy też sztucznej inteligencji. Jednak, aby w pełni korzystać ze sprzętu i programować w tym języku trzeba było dokupić preferowane urządzenia, tj.:  klawiaturę, moduł wyświetlacza, pamięć masową w postaci czytnika taśmy perforowanej lub magnetofonu, rozszerzenie pamięci itp. Kilka lat później – dokładnie w roku 1981 powstał  komputer IBM PC, wyprodukowany przez firmę o tej samej nazwie.  Był to  pierwszy model, który stał się jednostką domową na całym świecie. Komputer ten pozwalał grać w gry dedykowane. Podstawowa wersja komputera posiadała procesor o taktowaniu 4,77 MHz, dopiero później pojawiły się wersje z popularnym trybem turbo – z zegarem 6,5 MHz, 7,16 MHz, 9,54 MHz, 10 MHz, a nawet szybszym. Komputer oparty był na systemie otwartym. Co ciekawe uruchomienie gry na szybszym komputerze oznaczało szybsze jej działanie, co utrudniało lub uniemożliwiało rozgrywkę. Wyobraźcie sobie zagranie w grę id software  Comadner Keen na IBM-mie  w przyspieszonym tempie. Modele firmy IBM były trudno dostępne w Polsce ze względu na ograniczony kontakt z zachodem, jak i z Azją.

Polska i gry wideo

Polski rynek zarówno komputerowy, jak i gier wideo zaczął się rozwijać dopiero w latach 80 XX wieku. Pierwsze sprzęty, które pojawiły się na polskim rynku w tamtych czasach to głównie konsole Atari i Comodore 64. Największe gospodarki świata, takie jak: USA, Chiny, Japonia czy Niemcy dysponowały szeroką gamą konsoli i komputerów osobistych, a my w tym samym czasie, cieszyliśmy się jak ktoś wracał z zagranicy z wymienionym sprzętem pod pachą.  W Polsce informatyzacja rozwijała się  dwoma kanałami – przez prywatny import sprzętu oraz przez sklepy sprzedające za zachodnie waluty. Były to sklepy: Pewex i Baltona, gdzie można było kupić Atari, Commodore, a także wszystkie gry jakie ukazały się na zachodzie. W takich czasach zrodził się pomysł stworzenia pierwszego czasopisma o grach wideo tamtego okresu pt. Bajtek. Powstało ono w 1985 roku i dołączane było w formie dodatku do głównej gazety młodzieżowej  ,,Sztandaru Młodych”. Co ciekawe głównym redaktorem naczelnym Sztandaru  był Aleksander Kwaśniewski – późniejszy prezydent RP. Przełom lat 80-90 to również mocno rozwijający się podziemny rynek graczy, którzy używali tzw. ,,Kopiarek” do piratowania tytułów sprowadzonych z zachodu. Skopiowane materiały sprzedawano na czarnym rynku. Piratowano głównie gry z Atari, Comodora i gry na system MS-DOS. Taka działalność była bardzo widoczna w dwóch miejscach stolicy: Bazar na Grzybowskiej i Stadion Dziesięciolecia, gdzie kwitł handel różnymi importowanymi towarami. Powoli jednak rozkwitała branża gamedevu. Powstała pierwsza firma dystrybucyjna o nazwi IPS Komputer, pod kierownictwem Grzegorza Onichimowskiego. Był on redaktorem czasopisma Bajtek i jako pierwszy rozpoczął erę dystrybucji fizycznych gier na konsole ATARI. W późniejszym czasie był pionierem rozwoju kolejnych gałęzi i  struktur dystrybucji gier w naszym kraju.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat dalszego rozwoju i dystrybucji gier fizycznych, czy cyfrowych w naszym kraju, bądź na świecie – to już 11 czerwca ukaże się druga część niniejszego artykułu.